Lectoren Parochie Utrecht-Oost
Bijeenkomst 21 mei 2008
Welkom, speciaal aan Carine Schots, die ons als nieuwe lector komt versterken, en aan pastoor Piet Rentinck. Wil is afwezig met, Nel en Ritha zonder kennisgeving.
2. Opmerkingen nav verslag 22 januari 2008:
· gb.
Opmerkingen nav leesbeurten afgelopen maanden:
· Zondag 20 april was er een miscommunicatie met de lector ( Ritha ) die van maar liefst 3 verschillende mensen te horen had gekregen dat ze alleen de lezing moest doen. Toen er in het boekje bij de voorbeden "intenties" stond, wist niemand wie het zou doen en zijn ze overgeslagen, vervolgens heeft Esther de mededelingen gedaan en de collecte aangekondigd. Het zou fijn zijn als dit in het vervolg beter gestroomlijnd en gecommuniceerd kan worden. Margriet heeft dit gemaild naar het Parochiecentrum.
· Er zijn meerdere mensen die het jammer vonden dat ze op vrijdag 18 april niet bij de installatie van het team waren. Ons inziens is daar te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, zoiets zou in het weekend ervoor bij de mededelingen gelezen kunnen worden ( ook al staat het al geschreven in het mededelingenblad ) Ook dit is gemaild naar het Parochiecentrum, en wij kunnen na overleg met de voorganger iets extra noemen bij de mededelingen.
Kees van Kuijk heeft op 20 april afscheid genomen als koster, we hebben een kaart geschreven met een bijdrage daarin voor zijn voorgenomen reis naar Rome. Kees deed altijd het boekje en de voorbeden bij ons persoonlijk in de bus; Lidwina heeft gevraagd of we een alternatief kunnen bedenken. Ons voorstel: de voorbeden en mededelingenblad kunnen op donderdag of vrijdag gemaild worden, de misboekjes kunnen op onze lectorenbijeenkomst uitgedeeld worden. Bij ruiling is de ruilende lector verantwoordelijk dat de papieren op de juiste plaats komen. Voor diegenen zonder mail blijft het bij het oude.
Er is een wijziging op de adressenlijst: adres Astrid, zie bijlage.
Schema 1e halfjaar 2008: de diverse ruilingen zijn doorgegeven, zie lijstje onderaan.
Nieuwe wijzigingen/ruilen rooster: in ieder geval doorgeven aan het pastoraal centrum (tel: 2515775, email: secretariaat@parochieutrechtoost.nl) en eventueel aan Margriet (tel: 2513411, email: mvandervenpetit@gmail.com).
Ria bedankt voor het organiseren van het geslaagde uitje op zaterdag 19 april , we zijn met 7 lectoren naar de hoogmis geweest in het Brabantse klooster, de Achelse Kluis, en hebben ’s middags een huifkartochtje langs de Belgische grens gemaakt. Marcel en Tine bedankt voor het leuke fotoverslag! Wie heeft een idee voor volgend jaar en biedt zich aan om het te organiseren?
We waren als lectoren compleet op 20 april en hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een groepsfoto te maken, die we in de oosterband zullen laten plaatsen bij het stukje dat Thom zal schrijven om de lectoren meer gezicht te geven .
Pastoor Rentinck licht het plan toe dat is opgesteld voor het parochieverband Utrecht zuid-oost. In verband met het afnemen van het aantal priesters en de wens om in iedere kerk op zondag een eucharistieviering te houden, zal de zondagochtendviering per 1 sept bij ons verschuiven naar 9.30 uur, zodat de voorganger om 11 uur kan voorgaan in een andere kerk van het parochieverband. Op termijn zal bij ons de zaterdagavondviering komen te vervallen of anders van karakter zijn. De gezinsviering blijft op de 1e zaterdag van de maand. Mixtuur onderzoekt of zij ook 1 zaterdag kunnen verzorgen met een gebeds- en/of taizéviering. De muzikale themavespers zal ook op zaterdag zijn. Dit betekent voor ons als lectoren minder “gewone” leesbeurten. Wil iedereen creatief nadenken over de inhoud van zijn of haar takenpakket, in sept praten we verder.
De 2e helft van onze bijeenkomsten (verdieping) werd het afgelopen jaar door ieder van ons bij toerbeurt ingevuld, omdat de op handen zijnde veranderingen uitgebreid aan bod zijn geweest, besluiten we om de verdieping die Tine had voorbereid te verschuiven naar de volgende bijeenkomst.
Na overleg zullen de bijeenkomsten vanaf september 08 steeds op dinsdag zijn.
Rondvraag:
· Pastoor Rentinck stelt voor om de mededelingen aan het eind van de viering te doen, na de communie en de collecte tekst aan te passen door aan te geven dat de collecte deel uit maakt van de offergaven bij het klaarmaken van de tafel. Wij zijn het ermee eens, hij zal het in het pastorale team bespreken en waarschijnlijk zal het in sept ingevoerd worden.
· Kan het plaatsengeld veranderen in boekjesbijdrage aan het begin van de viering? Pastoor Rentinck zal dit aankaarten bij het bestuur.
Datum volgende bijeenkomst: di 23 september ‘08 om 19.30 uur.
Groeten, Margriet van der Ven,
woensdag 27 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten